Monday, March 23, 2009

Maulid Habibina Muhammad SAW

Tersebut di dalam kitab I'anathuth Tholibin Hasiyah Fathil Mu'in (kitab fiqh standar madzhab syafi') karya Sayyidisy-Syaikh Abu Bakar Syatha ad-Dimyathi:-
Telah berkata Imam Hasan al-Bashri (Wafat 116H, pernah bertemu dengan lebih kurang 100 orang shahabat): "Aku kasihkan jika aku mempunyai emas seumpama gunung Uhud, untuk kunafkahkan atas pembacaan mawlid ar-Rasul".
Telah berkata Shaikh Ma'ruf al-Kharkhi (wafat 200H): "Sesiapa yang menyediakan makanan untuk pembacaan mawlid ar-Rasul, mengumpulkan saudara-saudaranya, menyalakan lampu-lampu, berpakaian baru, berwangi-wangian, berhias-hias, demi membesarkan mawlid Nabi Muhamad, niscaya dia akan dihimpunkan oleh Allah Ta`ala pada hari qiamat bersama-sama kumpulan pertama daripada para nabi dan jadilah dia berada pada setinggi-tinggi syurga".
Telah berkata Syaikh Sirri as-Saqathi (wafat 253H): "Sesiapa yang menyengajakan suatu tempat yang dibaca padanya Mawlidin Nabi, maka dia telah menyengajakan satu taman dari taman-taman syurga karena tidaklah dia menyengajakan tempat demikian selain daripada kecintaannya kepada ar-Rasul . Dan telah bersabda Nabi :

Artinya: "Sesiapa yang mencintaiku, dia bersamaku dalam syurga."
Telah berkata Shaikh Junaid al-Baghdadi (wafat 297H): "Sesiapa yang hadir mawlid ar-Rasul dan membesarkan pangkat baginda, maka telah berjayalah dia dengan iman".

Kata-kata para tabi'in ini juga bisa didapati didalam kitab an-Nafahatul Miskiyyah fi fadhilathi qiraati maulidi khairil bariyyah karangan asy-Shaikh Muhammad bin Abdullah as-Suhaimi dan juga terjemahannya yang bertajuk Hembusan Kasturi oleh Fadhilatul Ustaz Taha as-Suhaimi.
-catatan
(1) Imam Hasan al-Bashri adalah seorang tokoh tabi'in terkemuka. Ayahnya adalah pelayan kepada Zaid bin Thabit al-Anshori , sedangkan ibunya yang bernama Khoyyirah adalah pelayan kepada Ummu Salamah . Beliau dilahirkan pada 2 tahun terakhir sebelum wafatnya Khalifat Umar al-Khattab . Bertemu dengan lebihkurang 100 orang shahabat. Wafat pada tahun 116H dalam usia 89 tahun.

No comments:

Post a Comment